نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3399
-
الف
+

«حمیرا نکهت دستگیرزاده» شاعر نامدار افغانستان در گذشت

«حمیرا نکهت دست‌گیر زاده» از شاعران پرآوازه افغانستان به عمر ۶۰ سالگی در هالند درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2، «حمیرا نکهت دست‌گیرزاده» شاعر شناخته ‌شده معاصر افغانستان به علت مرض سرطان به عمر ۶۰ سالگی درگذشت. 

 «حمیرا نکهت دست‌گیرزاده» در ۲۶ ثور(اردیبهشت) ۱۳۳۹ در کابل به دنیا آمد و از هشت سالگی شعر می سرود.

وی از دانشکده حقوق کابل فارغ التحصیل شد و در دهه شصت خورشیدی به نگارش و تهیه برنامه‌های ادبی و هنری در رادیو و تلویزیون ملی افغانستان پرداخت.

باو دستگیرزاده در سال های بعد، تحصیلات خود را در رشته ادبیات تا مقطع دکترا در دانشگاه «صوفیه» بلغارستان ادامه داد.

زنده یاد بانو حمیرا از بنیان گذاران انجمن شاعران و نویسندگان فارسی زبان (انشا) در هالند بود. وی بیشتر در قالب‌های غزل و سپید شعر می‌نوشت. 

«به دور آتش و دریغ»، «شط آبی رهایی»، «غزل غریب غربت»، «هیچ نتوان گفت در پنجاه سال»، «آفتاب آواره»، «تلخ در آتش و کوچه‌های روشن ماه»، «از پوست تا پوستر و از سپیده لبریز» از آثار زنده یاد «حمیرا نکهت دست‌گیرزاده» می باشند.

بانو نکهت در طول فعالیت های ادبی خودش تعداد زیادی جوایز هم به دست آورد که از جمله آن می توان به جایزه شعر جوانان، جایزه شعر زنان، جایزه شعر فارسی، جایزه شعر انجمن ناصر خسرو بلخی و.. می توان اشاره کرد.

این شاعر پرآوازه ده سال پایانی عمر خود را با مرض سرطان خون دست و پنجه نرم می کرد اما همچنان با انگیزه به سرودن شعر، چاپ کتاب و تحقیقات مصروف بود.

وی از شروع فعالیت های ادبی در افغانستان تا پایان عمرش، تلاش کرد ادبیات، هویت افغانستان، تاریخ وقایع اجتماعی دیگر را در شعر خودش ثبت کند و اشعارش در کشورهای بسیاری از جمله افغانستان، تاجیکستان و ایران به چاپ رسیده است.

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی، شماری از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی این کشور، مرگ این شاعر نامدار و پرآوازه افغانستان را با نشر پیام‌هایی جداگانه، یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر به جامعه فرهنگی و ادبی افغانستان خواندند. 

شبکه جهانی آی فیلم 2 درگذشت این بانوی شاعر افغانستانی را به جامعه ادبی این کشور و دوستداران شعر و ادب تسلیت می گوید.

م ح

نظر شما
ارسال نظر